Accessibilitat
Hi ha més de tres quilòmetres de carrers sense vorera amb voreres de menys de 90 centímetres, que és el mínim que marca la llei
Al carrer Pau Giralt, a la cruïlla amb la Riera de Tiana, un fanal s’alça al mig de la vorera estreta. Per esquivar-lo, convé arrambar-se a les cases o baixar a la calçada. A l’altra banda del carrer, la vorera és inexistent. Un tros més endavant, al mateix Pau Giralt, entre Francí i el passeig de la Vilesa, l’eslàlom s’intensifica: la vorera s’eixampla a l’entrada dels pàrquings, però hi ha pals de la llum a més de fanals, i alguna casa s’arriba a menjar del tot l’espai per als vianants. Tiana, com tots els municipis, és fruit de l’urbanisme que ha anat improvisant amb els anys, en una època en què es pensava poc en l’accessibilitat: en la gent que va en cadira de rodes, en les persones que no hi veuen, en les que porten un cotxet, un carro de la compra o un taca-taca, en els nens i en tota la gent que vol passejar tranquil·la, gaudint del poble com a vianants.
Per resoldre-ho, el consistori té sobre la taula el Pla d’Accessibilitat, un document de 559 pàgines aprovat per unanimitat el 2021 que determina tot el que cal fer per tenir un poble apte per a totes les persones. “No podrem fer en un any el que no s’ha fet en dècades, però hi hem d’anar treballant”, explica el regidor d’Accessibilitat, Jordi Marí. El pla posa molts deures a l’Ajuntament. La llei estableix que els vianants han de tenir almenys 90 centímetres d’espai lliure d’obstacles.
A Tiana, hi ha més de dos quilòmetres i mig de voreres que són més estretes, i més de 700 metres de carrers que ni tan sols tenen voreres. En altres casos, un 17% del total, les voreres sí que superen els 90 centímetres que fixa la llei (arriben fins als 150), però hi ha obstacles (escocells, fanals, etc.) que fan inviable transitar-hi amb comoditat.
L’Ajuntament es compromet a aplicar el Pla d’Accessibilitat i a eliminar totes les barreres arquitectòniques als carrers en els pròxims vuit anys
Totes aquestes voreres s’han d’ampliar allà on els carrers són prou amples, i allà on són massa estrets s’hi ha d’implantar la plataforma única. I, a banda d’això, cal fer rampes a les cruïlles i als passos de vianants per poder baixar de les voreres sense l’obstacle del graó, i cal oferir alternatives arreu on hi hagi escales. Els carrers nous i les obres que s’han programat darrerament ja s’han anat ajustant a la llei per ser accessibles. Per exemple, l’anterior govern va projectar dues obres que són a punt de començar: una rotonda a la cruïlla de la Catequística, que permetrà ampliar les voreres, i un altre tram de plataforma única al carrer Matas, entre els carrers Castellar i Enric Borràs.
S’ampliaran les voreres de la cruïlla de la Catequística i s’allargarà la plataforma única del carrer Matas
I ara el nou govern fixa un nou repte: desenvolupar totes les obres del Pla d’Accessibilitat en un termini de vuit anys. El compromís, el va assumir l’alcalde, Isaac Salvatierra, en la cele-bració del Dia Mundial de les Persones amb Discapacitats: “Em comprometo a passar a l’acció; i això vol dir no només fer un pla, sinó implementar-lo i treba-llar de debò per reduir les barreres”. L’Ajuntament projecta per als pròxims anys la millora del carrer de les Flors, i una actuació ambiciosa a l’avinguda Isaac Albéniz. “És el gran repte que tenim com a poble, i hi hem començat a treballar encarregant un Pla de Mobilitat a la Diputació de Barcelona, que és l’organisme propietari de la carretera”, explica. “I no ens quedarem aquí, perquè volem lluitar per l’accessibilitat universal, més enllà de les voreres”, diu Marí.
Per això, després del Pla d’Accessiblitat dels carrers, ara l’Ajuntament n’està fent un altre per millorar els equipaments municipals i assegurar l’accés de tota la ciutadania als edificis públics. A més, la nova web municipal, que és a punt d’estrenar-se, també serà accessible. Tot, per fer de Tiana un poble pensat per a tothom.