Search
Close this search box.
Inici > Actualitat > L’Ajuntament de Tiana impulsa una bústia ètica per alertar de forma anònima de possibles males pràctiques en l’administració

L’Ajuntament de Tiana impulsarà una bústia ètica i de bon govern per alertar de forma anònima de possibles casos de frau, corrupció i males pràctiques de l’Ajuntament. Es tracta d’un nou canal electrònic que entrarà en funcionament un cop aprovades les normes que en regularan el seu ús i funcionament. La bústia permet a qualsevol ciutadà alertar de manera anònima i segura sobre males pràctiques, conductes irregulars o corrupció. La seva activació és una de les mesures anunciades per l’alcalde de Tiana, Isaac Salvatierra, per a l’enfortiment de la integritat pública. El següent pas, segons ha anunciat l’alcalde, serà la constitució de la Comissió d’Ètica i Bon Govern de l’Ajuntament de Tiana.

La bústia és un canal segur perquè un ciutadà que hagi detectat una mala praxi a l’Ajuntament de Tiana pugui aportar proves perquè s’investigui el cas i s’actuï per millorar la integritat de la institució. L’Ajuntament de Tiana garantirà la confidencialitat a les persones que decideixin facilitar la seva identitat, que no serà revelada en cap moment. Amb tot, també es permetrà l’opció de trametre una alerta de manera anònima. El sistema permet fer el seguiment de la comunicació a través d’un canal segur i conversar amb l’òrgan gestor de la bústia, independent en l’exercici de les seves funcions.

La iniciativa ha estat possible gràcies a la feina feta aquests últims anys per l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb Xnet i la iniciativa GlobaLeaks, que permet disposar d’una solució tecnològica completa, provada i segura en programari lliure. Durant els treballs previs, l’alcalde de Tiana, Isaac Salvatierra, es va entrevistar amb l’activista i fundadora d’Xnet, Simona Levi, una referent en tecnopolítica i drets en l’era digital. La implantació del sistema s’ha fet gràcies al Consorci AOC, que ofereix la tecnologia d’Xnet per als ens locals.

A Catalunya ja hi ha altres administracions que han implantat canals segurs de denúncia o alertes. A banda de l’Ajuntament de Barcelona, que va ser el pioner, també hi ha la Generalitat de Catalunya, l’Oficina Antifrau i els Ajuntaments de Lleida, Manresa, Terrassa o Vilanova i la Geltrú.

L’any 2019 es va publicar la Directiva (UE) 2019/1937 de protecció persones alertadores que estableix unes normes mínimes comunes per protegir les persones que denunciïn determinades infraccions del dret de la Unió. L’Oficina Antifrau de Catalunya ha publicat un document amb un conjunt de reflexions sobre les obligacions i la gestió del canal intern d’alertes als ens públics.

Skip to content