El Fòrum de Treballs de Recerca de Tiana evidencia la qualitat dels projectes que surten de batxillerat i premia quatre tianenques.
L’avi de la Sara té Alzheimer i ella ho ha viscut sempre de prop perquè tant la seva mare com la seva tieta s’ocupen de cuidar-lo. Per això, va decidir aprofitar el seu treball de recerca de final de batxillerat per indagar en el paper de les persones que cuiden malalts d’Alzheimer. El seu treball de recerca va ser un dels finalistes del primer Fòrum de Treballs de Recerca de Tiana i va acabar guanyant la categoria d’Àmbit Local.
La Sara explica que es va entrevistar amb professionals, però també amb cuidadores, i conclou: “Les persones que cuiden també són víctimes de la malaltia perquè tenen molta càrrega de treball i perden moltes altres coses de la seva vida”.
Com a finalista del Fòrum de Treballs de Recerca, la Sara —juntament amb les altres set persones seleccionades— va presentar el seu treball en un acte obert a tota la ciutadania a la Sala Albéniz, el 10 d’abril. Abans, però, tots els finalistes van gaudir d’una sessió especial d’oratòria per preparar la presentació a càrrec d’un coach que els va oferir eines per ajudar-los a parlar en públic, sense nervis i gaudint.
El Fòrum de Treballs s’ha creat amb la idea de potenciar i reconèixer els treballs de recerca de l’alumnat de batxillerat de Tiana, i a la vegada promoure les seves habilitats comunicatives i argumentals. En aquesta primera edició, se’n van presentar 19. D’aquests, el jurat en va triar 8 com a finalistes i, després de l’acte a la Sala Albéniz, es van proclamar quatre guanyadors, un per categoria: Humanitats i Ciències Socials; Ciència i Tecnologia; Expressió Artística; i Àmbit Local.
L’Edina va guanyar la categoria d’Humanitats i Ciències Socials. Va fer el seu treball sobre literatura britànica del segle XIX perquè vol estudiar filologia anglesa i li agrada molt la lectura: “És un tema que barrejava les dues coses”. Va analitzar obres i les va relacionar amb el seu context literari: “No hi havia cap hipòtesi prèvia, sinó una voluntat d’anàlisi”.
La Laia és la guanyadora de la categoria d’Expressió Artística. De petita recorda que mirava moltes pel·lícules amb la família, i fa uns anys va quedar molt impactada amb l’ús del color a La La Land. “Vaig tenir clar que la pel·lícula m’estava intentant dir alguna cosa relacionada amb els colors perquè hi veia certs patrons”, apunta. Per això, va decidir dedicar-hi el seu treball de recerca. En el procés, diu, va analitzar “com s’utilitza per manipular la nostra percepció com a espectadors, de manera que ens sentim d’una manera o d’una altra davant un personatge”. I la conclusió és clara: “Els colors són molt importants i la gent tendeix a subestimar-los perquè, en el fons, són el que fa que una cosa ens agradi o no”.
I la Paula va guanyar la categoria de Ciència i Tecnologia amb un treball sobre genètica. En concret, va centrar-se en la genètica aplicada a la neurofibromatosi. Explica que va contactar amb un doctor de can Ruti i va conèixer la malaltia, que fa créixer tumors en el sistema nerviós. “Em va semblar que era una malaltia molt poc comú i que fer-ne un treball de recerca podria donar-li visibilitat”, recorda. I havent-lo presentat, conclou que “tot i que la ciència sembla estar molt avançada, encara hi ha molt camp per córrer en la recerca”.
Ara, les quatre guanyadores tenen la possibilitat de viatjar a Madrid, aquest estiu, amb l’estada i el transport inclòs, i gaudir d’un curs d’una setmana a la Universitat Complutense.